Om Fotobyrån och annat i centrum.

Här kommer jag att skriva mer. Det är en blogg om böcker och läromedel. Om att lära sig språk. Mitt modersmål är svenska. Det är ett språk med många varianter och dialekter. Många lånord och en intressant historia som börjar med vikingarna och deras resor. En orsak till att man vill lära sig språk är ofta det att man vill resa som turist någonstans. Jag gillar också att fotografera och måla och har studerat formgivning och bildkonst. Inom formgivning jobbar jag idag med grafisk formgivning av bokstäver, men också i andra material som keramik och glas. Jag är också mycket intresserad av arkitektur och heminredning. Jag har tillsammans med familjen planerat och byggt en gäststuga som vi idag kallar "Pannkakshuset". Den har bastu, loft och jag brukar i den grädda pannkakor eller grilla. I trädgården kan jag under ett av äppelträden också ha sommarcafé. Min systerson har också ett "eget" café. Han heter Einar, kanske efter en man som var smed förr i världen och bodde vid bruket. Caféet kallas "Einars café" eller "café Einars stuga" och finns i byn Kimo, vid ett gammalt järnbruk som grundades där år 1703.  Kimo Bruk har en bruksgata där det fanns tre stångjärnshamrar. Två av dem är idag öppna för besökare. Vid en av dem spelas sommarteater och vid den andra brukar vi ha midsommarstång och dansa "Små grodorna". Historien om Kimo Bruk handlar om smeder och bönder som bodde vid bruket. Mitt i Kimo finns en vägkorsning, en s.k "Carrefour" där fyra vägar bildar en sorts mötesplats.

Fotobyrån 2017

Comments