Jag tänker på sommaren

Igår fick vi nysnö, men idag har vi fyra plusgrader igen. Det går inte snabbt, men våren kommer varje år. Jag försöker planera, men man måste för det mesta anpassa sig efter vädret här i landet. Speciellt i April varierar vädret mycket, det kan snöa ena minuten och så kommer solen tillbaka bara någon halvtimme senare. Det blir långsamt varmare, och dagarna är nu långa och även om det snöar så har vi inte vintermörkret runt oss så många timmar som i december. Men just de här temperaturerna kring noll, med nattfrost ibland kan vara besvärliga. Både i trafiken och om man har burit ut växterna till växthuset för tidigt. I år tänker jag som vanligt odla ärter och potatis. Mamma som har längre odlingsvana än jag, ger mig råd om vad som lönar sig att göra den här årstiden. Jag vill testa olika sorters potatis mer systematiskt i år. Jag har några inomhus som redan grott och bildat gröna blad, de blommar inte ännu. Nypotatisarna brukar man hitta först när potatisplantan blommar.

Fotobyrån 2017


Ett foto på en katt som jag hade för några år sedan. 
I år har jag fått syn på en liknande men med fler vita fläckar och mörkare gul. 
Den här gynnaren tyckte jag var mycket klyftig och social. 

Jag hoppas han fick barnbarn.

Comments