Om att starta ett företag

Alla personer kanske inte känner att det är "deras grej" att jobba som kommunalanställd. Om du tror att du gillar bättre att jobba som entreprenör, företagare, eller projektledare, eller tänker att du vill ta över ett jordbruk soch börja arbeta med till exempel titeln "jordbruksföretagare" så kan du kanske ha nytta av någon av länkarna här nedanför detta lilla inlägg. Det gäller både dig som är inflyttare i Finland och dig som är född här i landet: Bli företagare Startia Jag har till exempel jobbat som caféinnehavare och som grafisk formgivare för böcker och, tidskrifter och tidningar. Mycket av det jobbet har jag utfört hemma på gården. Ett jordbruk kräver rätt mycket uppfinningsrikedom. Jag har funderat till exempel på att ta min hobby med keramik vidare, eller så växthusodlingen och trädgårdslandet. Tills vidare är det andra än jag som kör traktor och skördetröska bättre än jag. Vad bönder och jordbrukare sysslar med är i alla fall i korthet: Vi producerar mat. Vi försöker haka på trender och producera sådan mat som det finns efterfrågan på. Vädret och årstidernas växling är det som vi inte kan styra. Men mycket av det andra kan man med tiden lära sig, tror jag. Det kan vara intressant att studera jordbruket i andra länder också. Kanske resonerar du att man inte behöver en studentmössa för att bli bonde. Jag tror att det kan vara bra, för idag har en språkkunnig bonde fler fördelar på sin sida, när det gäller att ansöka om bidrag och marknadsföra sina jordbruksprodukter. Bondens liv är på ett sätt väldigt fritt, arbetstiderna är inte på kontorstid. Utan man får vänja sig vid att försöka var aktiv trots att det regnar. Det betyder inte att man måste jobba ute i regnet. Naturligtvis inte, regniga dagar förbereder vi för nästa soliga dag.

Matdax nu. Jag hoppas att idag fick du många bra idéer, trots att vi börjar få mer oktoberväder ute. Björkarna håller på att få gula löv och lönnarna börjar också visa mer orangegult än grönt i topparna.

Comments