Tomater och kryddor

Vi väntar med de små plantorna inomhus, försöker undvika nattfrosten, men växthuset väntar. Vi lyssnar på väderleksrapporter och försöker få det att stämma så att inte tomatplantorna fryser. Jag hittade en sida på internet om de som odlar tomater i Närpes. I K-Mat 3/2017 på sidan 9 finns också en vacker bild på de tomater vi brukar ha i vårt växthus. Jag går och funderar på olika roliga namn på produkter och grafiska skyltar och etiketter som vanligt. Samtidigt går det väldigt långsamt och är svalt och blåsigt utomhus, trots att det nu är långa ljusa och soliga dagar. Jag byggde igår en trädgårdsbänk vid den gamala bastun. Där växer nässlor så denna vecka behöver jag hitta på ett sätt att kunna skörda de små nässlorna och sedan hålla området framför bänken ogräs- och nässelfritt. Det är inte så roligt att sitta i sommarsandaler på en bänk med fötterna i en hög och yvig rabatt med nässlor. Jag vill egentligen inte använa plast, funderar på att kanske med plåt eller bräder?

Fotobyrån 2017

Comments