Sommarteater vid Kimo Bruk, Juli 2017


Kimo Bruk grundades 1703, då var Finland och Sverige ännu samma land. 


En solblekt infotavla sammanfattar några hundra år historia på engelska så här.


Smideskors och gjutjärnskors från 1930-talet finns idag vid alla tre kyrkor i kommunen. Det här korset  har en hammare, vanliga symboler som smederna använde var också ankare och när det gäller familjen von Essen vid Oravais kapell så var det också mycket med svärd och värjor. 


En affisch som jag formgav när jag som tjugoåring sommarjobbade som grafiker, skyltmakare och guide vid bruket hänger kvar, men den har fått naturlig blåtoning.


Det här var också en del av mitt sommarjobb. 
Skyltarna har hållit för väder och vind förvånansvärt bra,
 jag tror jag lackade dem innan de hängdes upp.


Det är är sommarens projekt. En kaffepanna av aluminium.
 Jag målade den med svart lackfärg, funderar den skulle kunna bli någonslags caféskylt.


Jag har en idé om en musiklyssnarstation. Någon form av mobilt musikcafé?
 Eller ett sommarcafé med musik i lurarna. På 2017 är vi mer i farten och med sociala media så är vi i tanken snabbare än blixten förefaller det mig. Ordet "rastlösa" är nästan aktuellt jämt. När hinner vi sätta oss i en fåtölj egentligen? 


Några gör det; Tar sig friheten att sätta sig och lyssna, läsa, tänka efter.


Det är skönt att vara inne under tak när det regnar. En lokalt känd humorgrupp, KAJ (Kom ti byin) rappar och sjunger på sin senaste skiva om "Haaparian" De finns på Youtube. Haapa- är det finska ordet för asp. En ria är ett hus för att förvara och tröska spannmål, säd. Det finns en del platser och ställen nära Kimo Bruk som är så där: En del av namnet är på svenska, andra halvan på finska. Hoppamäki till exempel är ett utkikstorn över Röukasjärvi och Komossasjön, eller hur man nu vill benämna den första insjön i Vörå. Längre österut, många många fler sjöar och vattendrag, Finland kallas ofta "Tusen sjöars land", så förutom berg och backar i Vörå har vi även skärgård och små och stora insjöar. Sommarstugor överallt. Bra med utrymme för att fylla även en regnig dag med årets små sommardrömmar och projekt. 

Sommarteater i Kyroboas hela juli månad alltså, se närmare på teatersidorna hur man hittar vridläktaren och bokar sin biljett. Här en till recension om teatern.

Jo, vi har mer byggmusik: Jag ska zumba, min pappa var en grundskollärare, vi har varit på jobb mellan Kalix och Lovisa. Sverige och Finland, skildes bara för en tid. Geografiskt och språkligt hänger vi ännu ihop. Idag har vi växlande molnighet. Med lite tur är det en solig kväll vid vridläktaren. Så ta chansen, som Tomas Ledin sjunger: Sommaren är kort, och så är det något med sandaler av plast och om att läsa "gårdagens blad". Men glöm inte för det att planera lite för framtiden, den kan bli helt ljus och underbar. Leken med eken kan vi också fortsätta. En selfie vid en av ekarna i vår kommun. Vill ni så tar ni en gran(n) pojke med i bilden. Jag funderar på att anställa min morfars bror Verner Kock i vårt sommarcafé, i tiden för riket. (Eller hur gick det nu igen, Kung Carl Gustaf Bernadottes valspråk?) För Sverige i Tiden? På svenska i Finland. Vi finns. Vi kan lära oss fler språk, kunde Marie Courant, så kan jag. Jag kan räta på ryggen, sträcka på mig, minnas några spanska ord från kursen i våras. Jag kan lära mig att inte blanda ihop franska och spanska. 

Comments