Börjetrådar med Börje i augusti 2017


Lumpänglars väg är ett skådespel med många börjetrådar, jag tycker det är mera positivt än negativt, det ger rum att tänka vidare på rollkaraktärerna och relationerna mellan dem, även efter sista föreställningen för i sommar.


Vid Kimo Bruk (KB) bor många ungdomar året om. Vid Bruksgatan finns tre gamla hammarsmedjor som är delar av ett hembygdsmuseum idag. Vintertid finns i byn vid bruket grundskola, företag, motionsslingor och vandringsleder. Jag skriver här vidare om sensommaren hösten och vintern vid Kimo Bruk och om naturen och årstidenas växlingar i Kyroboas. Bland annat. Så har jag tänkt mig det hela, vi får se hur det går, men min avsikt (syfte) med allt detta skrivande på svenska, är att jag hoppas någon som studerar svenska, någon som kanske inte har svenska som första språk, ska kunna ha nytta av texten. Denna blogg är alltså för dem ett sorts läromedel) Jag väljer alltså att fortfarande inte skriva på dialekt, även om jag, när jag pratar, växlar mellan många varianter, sociolekter och dialekter som benämns "svenska" eller "finlandssvenska". Detta kan kanske för någon verka självklart, men jag tror att det inte alls är "självklart" eller "onödigt" för de som inte är födda här i landet, utan hälsar på släktingar under sommarmånaderna eller försöker få finländskt medborgarskap. Jag vill inte verka pretentiös, men jag tror faktiskt jag håller på med något viktigt och därför så vågar jag till exempel på Facebook sätta ut puffar och länktips om denna blogg. Jag vill inte ge exakt adress till något barn eller ung person som bor i byn, inte ens publicera fotografier av dem, de får göra detta själva om de håller på med Facebook och andra sociala media. Därför är Börje nu min fiktiva kompanjon i denna skrivprocess. Han gör reklam för sandnäes garn i en broschyr, det är ett norskt varumärke. På riktigt i min släkt finns en mer sorglig historia om en pojke vars pappa stupade i kriget och hans 25-åriga mamma som försökte orka vidare. Men Börje, min kompis här tänker jag mig alltså är en vanlig pojke år 2017 i fredliga Finland.



Comments