Anmäld till några kurser

Två andra inspirerande bloggar på svenska. 
Ge Börje en mer färggrann mössa om du gillar att sticka eller virka:



Jag har hållit på ett tag med kameran och bokstäverna. Men ändå varje år den här årstiden känns det som att det är dags att börja om: Varje år börjar en ny grupp sjuåringar på första klass, jag hoppas deras skoltid inte skulle bli en räcka minnen av mobbningshändelser utan en spännande och lustfylld upptäcktsresa. Det är kanske inte meningen vi ska avsluta en del projekt, vi ska ta dem vidare, fortsätta på den inslagna vägen, men kanske också upptäcka nya vägar och utvecklas som individer. Jag tror Börje håller med mig, fastän han inte ännu ska iväg till första klass. 

Igår kunde jag anmäla mig till några kvällskurser, men vi väntar ännu på att en kurskatalog ska komma från tryckeriet. Nästa vecka på tisdag får vi börja anmäla oss. Jag funderar på att repetera spanska, för det tar sin tid att träna in ett nytt språk, ofta i början rör man ihop de språk man kan, man har för litet aktivt ordförråd på det nya språket. Man vill kunna prata och när man inte kan ordet kastar man in det ord man kan, fastän det inte är på spanska. Om man kan några spåk halvvägs på det sättet kan det bli svårt för den man pratar med att förstå. Vi har kanske inte samma uppsättning språk som vi behärskar. Den som jag pratar med kanske är bra på finska, engelska och tyska och då om jag försöker på en blandning av svensk dialekt, svenska, franska och spanska blir det nog så att vi får stå där och bara gestikulera. Men övning ger färdighet läste jag någongång för länge sedan i Pedagogiska fakultetens läsestudio. Senast jag var till Biblioteket fick jag syn på en bok om att korrigera svenska texter. Inte ens i den var författarna tvärsäkra på vad som är rätt i svenska språket. Språk förändras hela tiden lite i taget. Men det finns ändå några grundregler vi kan försöka hålla i minnet när vi skriver. Jag tycker att om man skriver punkt eller komma i en text så ska man slå ett mellanslag med den långa tangenten nedanför bokstäverna. Det gör texten mera lättläst. Det är också bra om man inte använder för litet typsnitt (bokstavsstorlek). Luft mellan textstycken och inte för långa rader är också bra. Till exempel:

Börje tänker på bokstaven C
Han är intresserad av bokstävernas form och färg.
Börje kan inte ännu läsa.
Men han tycker om att färglägga bokstäverna.
Jag ger honom några kritor och färgpennor.
Ibland målar vi bokstäver med vattenfärg.

Ljusjakt

(Jag bytte tema på Miramer-bloggen. Startsidan)


Comments