I Nykarleby, (Nykarlebyveckan) för att samla material


Det som händer efter att sommarteatern i Kyroboas tar paus till nästa sommar är att Arbis i Nykarleby, Medborgarinstitutet i Vörå och Vuxeninstitutet i Korsholm uger ut sina kursbroschyrer och man får börja välja och anmäla sig. Jag skriver här vidare på svenska, men i IBERIAS bloggen mer om mat på svenska och spanska. Vi läser vidare i samma spanska kursbok som i våras. Det finns inga kurser i franska, så det får jag försöka fortsätta med på egen hand. Jag har böckerna Pourquoi pas 1 och 2 samt några lexikon och ordböcker hemma. Om jag får tid över går det säkert att leta och söka ännu fler plugga språk hjälpmedel som appar och websidor. Det beror på vädret hur mycket jag kommer att studera. Får vi en regnig höst, planerar jag att titta mindre på TV och mer i dessa böcker. 
Som förut är jag road av kläder, men bryr mig inte så mycket om make up, tycker bara sminket sätter sig i rynkorna. Heminredning och arkitektur är fortfarande mina intressen, så jag funderar vidare på husbyggen och textiler för heminredning. Jag fortsätter att redigera och korrigera mina svenska texter, för jag hoppas på läsare som vill lära sig svenska, men som inte har det som sitt modersmål eller första hemspråk. 

För franskastudierna har jag på skoj, för mig själv "översatt" mitt namn till franska: Marie Courant
( de la ile) eller Maria Ström från Holmen om ni förstår tänket. Hon har samma jobb som jag, är kulturjournalist och fotograf och gör ombrytning och grafiska arbeten. Hon arbetar inte med video, om hon inte lägger upp en länk till en musik- eller språkvideo. Inte för att hon har något emot det, men tiden blir för knapp. 

Vidare så leker jag att pojken Börje är min kompis, det får bli pseudonym för alla småbröder i grannskapet som jag träffar. Min syster har en vuxen son vars namn börjar på A. Så nu har jag då alltså sagt ABC och försöker fortsätta.

Comments