Skördemånad, Augusti.

Gerda har namnsdag första augusti. Jag minns en Gerda som brukade baka rågbröd. Jag får lov att leta en bild här nu, för min skrivkompis 2017, Börje, har ett eget liv.


Med hjälp av en hjälpsam kvinna vid kapellet i Oravais i går, hittade henne igen med årtal och datum. Jag var med i teatern det året, "Hemsöborna" hette skådespelet det året. (Välkänd författare) jag hälsade på Gerda i pauserna, för jag var statist och föreställde bara en piga som dukade kaffebordet, hade inga repliker, enda "action-scen" var att försöka verka intresserad av snygg man som föreställde August Strindberg i skådespelet. På andra sidan Bruksgatan berättade Gerda i sitt kök om sitt liv och visade fotografierna på sin man som stupade, min farfars bror Jonas Albert. Jag tyckte livet var mer spännande än teatern det året, minns jag. (Gick på konstskola och var "skyltmakare" också den här tiden då jag 20+ något.)


Hon var äldre än 25 år då jag lärde känna henne. Mitt första minne var att hon brukade komma sättandes med varma rågbröd. Då var vi alla kusinerna redan vid bordet och Gerda och min farmor hade alltså stugan full med hungriga ungar. De hjälpte varandra i vardagen på så vis. Mitt minne av Gerda och farmor är säkert mer än trettio år efter kriget, det var på 1970-talet alltså. Vi barn runt bordet pratade inte om kriget och visste inget om den tiden. Vi funderade mer på ABBA och deras scenkläder tror jag. 


Comments