Läslänken, två böcker till

Just nu läser jag "Sommarön" av Eva Frantz (Schildts & Söderströms, 2016)
och "Samuel är mitt namn" av Josefin Holmström, (Norstedts, 2017)

Den förstnämnda är finlandssvensk, den andra rikssvensk. Det märks i dialogerna mest genom att finlandssvenskarna heter till exempel "Anttu" och säger saker som att "Nej, det är helt bra" och därför kan man få för sig att Sommarön finns någonstans mellan Esbo och Tallinn, medan Josefin Holmström försöker ge en nordsvensk, norrbottnisk känsla åt sin romantext.


Jag har inte hunnit läsa så mycket i "Samuel är mitt namn" ännu, men båda böckerna tycker jag verkar vara läsbara för vem som helst som kan svenska eller håller på att lära sig svenska. Det är inte väldiga långa dialektrepliker i dialogerna alltså. Inte många finska lånord. Svenska i Finland i den första alltså och svenska i Sverige i den andra.

Sommarön utspelas i nutid så det är mycket prat om Facebook och Paddor och Instagram och personerna i boken förargar sig över att nätet är så långsamt på Sommarön. "Samuel är mitt namn" är ett försök skutta bakåt i tiden några hundra år. Så där kan jag tänka mig att personerna inte kommer att tänka en enda  twittertanke, om Sara Lidman ska nämnas i sammanhanget är jag inte heller riktigt säker på, men hon är den enda nordsvenska författarinnan jag just nu kommer att tänka på. Hon som skrivit "Samuel är mitt namn" kanske inte ens har hört talas om Sara, utan har läst totalt andra författare innan hon skrev sin text.

Om du eller ni också vill läsa böcker och tipsa om dem så gå in på närmaste Fredrikabibliotek och leta i hyllorna eller fråga en bibliotekare. Min idé var att leta kvinnliga författare som skrivit böcker under de senaste fem åren. Så på den vägen fortsätter jag ett tag till. Om ni vill vara med och tipsa så väljer ni förstås böcker helt fritt! Som de skulle sagt på Sommarön.

Hälsningar från mig och Hönan Hanna.

#Läslänken om ni använder Instagram.

Comments