Solig söndag

En solig söndag fick vi mitt i Oktober. I morgon måndag är det dags att jobba på igen med vardagens små projekt. Gå till butiken och handla till exempel, komma på vad vi ska handla och vad vi kan ha själva att hämta in ännu från växthuset. Vi har några tomater kvar som får mogna inomhus nu, vi plockar dem gröna. I trädgårdslandet runt växthuset växer ännu morötter, rödbetor rovor och kålrötter, gula lökar samt kruskål. De tål några frostnätter, eftersom den del av grönsaken vi äter är under markytan. Om du vill läsa något om recept för matlagning kan du gå in via denna länk.

Denna vecka funderar jag på att få bilen i vinterskick, man vet aldrig när frosten kommer och vägarna börjar bli halare. Jag har sett att några vägar äntligen har fått asfalt och inte längre är fulla med grus och gropar. Men i allmänhet till vår kommun hoppas jag hela tiden på bättre vägunderhåll, speciellt nära alla skolhus och fler och längre cykelvägar. Vi har mycket vacker natur i vår kommun och att det är nära till simstränder och vikar överallt gör att jag gärna skulle vilja veta mer om sådana naturmiljöer. Vilka växter, fiskar och fåglar finns här omkring och vad heter de på olika språk. I Vasabladet läste jag en artikel om ett "Visitors Center" vid riksåttan där journalisten tyckte att det skulle handla mycket om svenska i Finland. Jag tycker att ett sådant hus också kunde handla mycket om fiskar och fåglar, att man skulle där i en restaurang skulle kunna äta mat med fisk. Det viktigaste skulle inte vara att man där bara pratar ett språk utan många. Vem som helst får komma och lära sig mer om vår natur och miljö just i denna kommun.

Comments