Dagen före julafton, småstäda & rosollövningar

Rosolli /Rosoll är en traditionell sallad för julbordet här omkring. I den skall det vara rödbetor, potatis, saltgurkor, vitlök om man vill och så en dippsås eller kräm på ägg, yoghurt, salt, lite som en tzatziki. Man får smaka sig fram till rätta proportioner. I år gör jag den på egna "minipotatisar" från min kolonilott. Känns högtidligt! Jag börjar bli skickligare på detta med att få växterna att trivas. Det är roligt att nu sitta här och planera för vårsådd och planteringar.

Rosoll är bara en av de många traditionella maträtter som de flesta i Finland tycker bara "måste" vara med på julbordet. Jag tycker att lax är lyxigt, men vanligen gör vi lutfisk och vitsås med kryddpeppar. Till kaffet efteråt ska det förstås vara pepparkakor som innehåller ingefära, inte peppar! Kryddpeppar har vi istället ovanpå lutfisken. En tradition från östra Finland som många anser är oerhört viktig är leverlåda, kålrotslåda och morotslåda. I östra Finland var det mycket julmat som gjordes i ugn. Här nära Kimo Bruk så är det istället stekpannorna som är viktiga. Plättar, pannkakor och till och med bröd, typ tunnbröd kan stekas ovanpå spisen. Vill man vara lite knepig och konstnärlig kallar man dem förstås crepes med en liten vinkel ovanpå e-bokstaven som jag inte nu kan få till med det svenska tangentbordet. Lingonsylt och köttbullar och julskinka och risgrynsgröt med fruktsoppa är också sådana maträtter som vi här på västkusten tycker hör till. Risgrynsgröten och fruktsoppan åt jag i går. Så den är redan testad och godkänd.

I år har jag ingen julgran inomhus, men jag har sett en av den här/regionens största och bäst placerade växande julgran i grannstaden Nykarleby. Den växer året om vid torget där. Här nära skidcentrum finns två kingsize granar också. Men eftersom vi är lite mer ute på landet så växer de vid sidan av en åker, inte invid något torg. Alla företagsamma personer här i kommunen hugger fortfarande ned en mindre gran och klär den med julljus och placerar den utanför sin butik. Alla sätt är väl bra utom de dåliga.

Comments