Solig Luciadag med snöäventyr i bil

Fick igår denna tidning som också har en internetsajt och en julkalender. Jag missade den vackraste soluppgången för jag försökte köra runt och få lite värme i bilen och rimfrosten bort från vindrutan. Jag såg en ung mamma som drog sin baby på en minikälke eller plastpulka förbi infarten till en av de lokala matbutikerna. Jag blev faktiskt både trött och upprörd, för babyn halvsov på leksaken med uppgivet hängande armar och såg först ut som en tygbylte eller något mjukisdjur. JAG BLEV RIKTIGT MÖRKRÄDD faktiskt, då jag såg att det var en baby. Så jag skulle vilja säga till alla unga mammor: Håll plastleksakerna hemma på gården, använd dem inte i trafiken. Satsa på en ordentlig bärkorg för bil och med tilläggs- ihopfällbara hjul. Jag har sett en annan familj som hade valt det alternativet och den babyn smålog i sömnen och kunde hänga med sin mamma, pappa och storasyster in i butiker och till och med gå på församlingens loppis. Även ensamma mammor som känner sig smått fattiga kan hitta alternativ till plastpulkorna till exempel via Röda Korsets Kirppis / Loppis. Bara snälla nyblivna småbarnsföräldrar: Låt bli att dra babyn i ett snöre efter er i trafiken! Vi bilister kanske ser er, men inte det lilla byltet nära marken. Fast ni är på trottoaren eller cykelbanan, så dundrar stockbilar och lastbilar med varor (julklappar) omkring, många vanliga bilister kanske vill korsa er väg. Svänga ut från en infart, etc! Jag tycker även Lucia-arrangörerna skulle tänka till kring detta: Hjälp unga mammor hitta säkra altarnativ till plastleksakerna. Även här i Finland!

Comments