BO i vinterlyan

Jag har nu två sorts vinterbostäder med olika sorters uppvärmning. Den ena med bergvärme, när jag verkligen behöver vila och sova. Den andra mer äventyrligare när jag vill testa campinglivet i snön. Den senare är försedd med en liten kamin där jag kan elda med ved. Den har också en fungerande bastu ugn. Jag kan bo på verkligt liten yta och känna den där vildmarks känslan. Jag kan laga mat ovanpå kaminen, till och med baka bröd ovanpå den. Båda går naturligtvis också att bo i sommartid. Jag funderar vidare på det där med alternativa uppvärmningssätt av hus, att ta tillvara och återanvända. Båda ska städas så mitt jobb tar inte slut i första taget. Många anser det är inte så mycket att framhålla, varje kvinna är ju på något sätt en städtant. Eller en konstnär. Mannen bygger ofta huset, kvinnan gör det till ett hem, ett personligt uttryck för henne själv som individ. Min gröna campingstuga har jag ritat och planerat, men jag byggde den inte ensam. Vi var ett helt gäng. Min pappa spelade rollen som byggmästare, men vi var tre familjer inblandade som talkogäng. Nu när jag sovot några nätter i bergvärmelägenheten har jag sakta fått sakerna på plats. Mycket från i fjol var papper som jag nu efter en hel del kämpa med mig själv, fått i väg till pappersinsamlingslådan ute på gården. Jag tänker att om jag skulle behöva flytta en gång till så ska jag rensa i broschyrsamlingen med webb-tips och länkar mer ofta, fler gånger om året. Just nu har vi gråväder, men dagarna har blivit längre. Jag planerar framåt med tanke på vändagen i mitten av februari. Här emellan också en födelsedag som ska firas. Sommardrömmar till er alla

Comments