Vardagligt men angeläget

Jag har under veckoslutet "läst bilder" från början av 1900-talet tillsammans med Vöråfotografen Erik Hägglund i "Blickfång, en tidsresa med Vöråfotografen Erik Hägglund" redigerad av Katja  Hellman, Meta Sahlström och Monica West. Boken är utgiven av Svenska Litteratursällskapet i Finland, 2010.

Många bilder gillade jag för att det var helt enkelt så roligt att se vad män, kvinnor och barn hade för kläder under den tid Erik Hägglund var mest verksam som fotograf. Modeskaparens synvinkel alltså. Ovanpå boken har jag placerat en av mina första kameror. I den använde jag film, inte digitala minneskort och jag tror jag försökte ta mina första fotografier med den i 10-12 årsåldern, inspirerad av en låda med svartvita fotografier, troligen några av Erik Hägglunds foton med i den. Jag minns farfar hade en byrå med fotografier och i den också en liten trälåda med till exempel ett foto på en kvinna i lång mörk kjol, droppformade örhängen och guldringar på fingrarna. Stramt mittbenat mörkt hår i knut i nacken. En typisk bondmora i början av 1900. Det som jag tyckte var konstigt var hennes smycken till den annars så strama svarta dräkten. I Blickfång finns några till sådana fotografier. Inte det som jag minns, den kvinnan satt på en stol, men ett annat foto med en bondmora som poserar bredvid stolen. Erik måste ha gjort mängder av sådana porträtt i Vöråbyarna och sålde eller i några fall kanske gav bort en kopia till gårdens fotosamling innan han cyklade vidare med sin kamera.

Idag har jag läst fler angelägna saker om mor och hennes kjol. Något jag inte riktigt trodde var möjligt idag 2018. Nämligen att alla världens kvinnor får en gång i månaden en menstruationsblödning, utom den månad då de blir gravida och om de har tur föder barnet ca nio månader senare. Jag har läst på finska i senaste nummer av Plan tidningen hur kvinnor i Afrika försöker lära sina döttrar vad menstruationsblödning är och hur de ska kunna sköta sin hygien under den tiden. Samma sak på svenska i Barnmissionens tidning, men med två olika förslag för att förbättra läget för flickor som vill våga gå till skolan också den vecka de har sin månadsblödning. Plan föreslår gratis bindor till alla skolflickor, Barnmissionen vill visa upp en liten silikonkopp för flickorna och båda organisationerna vill naturligtvis att vi i Norden ger vårt ekonomiska bidrag för båda förslagen. Ok. Bäst att ta sig en funderare innan man väljer. Till problemen i Afrika, skriver båda artikelförfattarna är relaterat bristen på vatten, miljövård, personlig hygien. En lärarinna i Afrika är så glad att henns skola nu fått toaletter ("Vessabyttor") så att flickorna nu igen vågar komma till skolan. Båda artikelförfattarna i båda tidningarna uppmanar också de som informerar de unga flickorna om vad menstruation är, att försöka få även pojkarna med, att de inte ska mobba och retas med flickorna för en sak som är alldelses naturlig för 50 % av alla människor på jorden.

I senaste Plantidningen finns också en artikel om mammor som nyss fött barn. Gemensamt för dessa kvinnor är att de tvingats fly från Myanmar (Burma). I något av grannländernas flyktingläger har de svårt att sköta sina nyfödda barn av samma orsak: Det finns inte mycket rent vatten i flyktinglägren. Mammorna säger med sina ögon resten, tycker jag som fotograf. Men den som behöver mer textinformation kan läsa vidare här: Plan  /  Barnmissionen

Comments