Vinterstövlar & sockor åt mor, en kjol

Vi har vinter ännu och jag har varit ute och letat åt mig själv faktiskt något att ha på fötterna fram till dess att vägarna igen blir isfria och man kan börja tänka på sommarskor och sandaler. Jag har sett att många unga flickor köper snygga nya joggingkläder men gör som i annonsen, fotograferad inomhus, försöker gå ut med vristerna bara, utan sockor i sina löparskor eller innetygskor. Mycket fånigt om ni ursäktar. Utomhus är det ännu köldgrader och de som inte vill ha reumatism om 25 år gör som Kloka Unga Mamman: Stylar runt på byn i stadiga söta vinterskor med värmebyxor. Babyn i korg på armen förstås, så behöver hon inte härda enmånadersnyfödingen på trappan i minus sju grader. Barn har dött av sådant under andra världskriget här i Finland. Hade jag lyckan att få en vinterbaby så skulle jag faktiskt inte ta risken att den fryser alls, utan ta den med in i garnbutiken när jag shoppar. Jag funderar göra Kloka Unga Mamman till en seriefigur. Det är nu bara så mycket idéer man kan få i huvuet på morgonkvisten. I morse snurrade mina tankar kring en volangkjol jag skissade ur en "Handarbete" tidning jag läste i biblioteket i Lyckliga Nykarleby.


Här är mattan jag köpt i handarbetsaffären i Vörå med en jeanskjol från Nykarleby församlings butik på Bankgatan. "Missionsloppis" kallar de den. Den har jag på mig just nu, eftersom jag bara tänker sitta inomhus och skriva denna förmiddag. "Una Falda" har jag skrivit på papperslappen. Det gäller att nöta in de spanska orden. En kjol alltså. Vi blir sakta men säkert bättre på att prata spanska spontant, vi som studerar spanska i Medborgarinstitutet men ofta när vi ska berätta något kan man fastna och komma på ordet på tre olika andra språk innan man ger upp och läraren måste säga eller skriva ordet på spanska. Alternativt letar man i lexikon när man hunnit hem igen efter kurskvällen. Om det alltså är ett ord man gärna vill minnas, något som man kanske tycker är speciellt viktigt i ens vokabulär. Jag gillar kjolar om sommaren, men vintertid blir man gärna lite lat vad gäller kläder: Det blir jeansen, med leggings under eller värmebyxorna. Jag vill faktiskt inte frysa så är det kallt ute modellar jag inte högklackat med bara ben ute på isen. Däremot har jag skaffat mig några högklackade skor, men jag är dålig på att gå i dem. Klarar några steg från soffan till köket ungefär, utomhus vill jag inte halka omkull. Se bild ovan.


Här är då skissen på den romantiska sommarkjolen, en omlottmodell med volanger. Tror modellen var i "Allt om Handarbete", senaste nr. som jag läste i Nykarlebybiblioteket. Den kjolen var uppsydd i ett småprickigt blåvitt tyg. Färgerna gör man som man vill med, den kan lika gärna sys i vallmorött eller vitt. Vitt har då bara den problematiken att sätter man sig en gång i en dammig solstol av plast, så är kjolen inte längre vit. Så jag skulle välja något småmönstrat men somrigt tyg till kjolen. Gärna i varm färgskala gult-rött något, jag har svårt sluta med sådant där som påminner om gamla smedjor och eldar, jag. Järnets färgskala när man värmer det i elden, eller apelsiner, orange liljor. mellan vitt och orange alltså. För att järnämnet man försöker hamra på går sönder om man hettar upp det till nästan vitt, men är tungarbetat så länge det är rött. Nånstans där orange ska man försöka börja hamra på sin järnbit. Sandalerna har jag sett på en vacker fotomodell flicka som är ung, vacker och klarar mer är fotmodelljobb. Hon bara är fotogenique överallt hon sätter sig. Vet inte hur hon blivit det. Har skicklig fotograf hon litar på, antar jag. Känner ni igen er, flickor, bara ta åt er allt vad ni kan av berömmet.

Comments