Maj Love, Maj planer


En vecka kvar av April, men nya infoblad och inbjudningskort börjar redan dyka upp om vad som är på gång i Maj. I Nykarleby blir det i församlingshemmet en studiedag om missionstema, lördagen 19 Maj och så kan man gå i Birgittakyrkan Söndag 20 Maj. Mer info om detta veckoslut i Missionsloppis butiken på Bankgatan 12. Här hemma hobbyarbetar jag med skyltar till sommarstugorna. Jag tänker lite trespråkigt här idag. Jag såg två svanar som flög förbi i morse. För att skriva franska behöver jag ibland kolla både en och tre gånger var alla accent tecken ska landa på bokstäverna. Franska skrivs också så att man förkortar ord. Je te aime blir: Je t'aime och så uttalar de orden snabbt i ett enda svep...Engelskans ord för tid, time blir i sångtexter ofta Thyme. "Parsley, sage, rosemary and thyme..." är en välkänd rad ur en engelsk trad. låt. Det ska man sedan då inte heller blanda ihop med namnet på floden som flyter igenom London: The Thames. 

En känd mumiinfigur kallar vi här i Finland Lilla My. Hon heter inte Lilla Maj, my love! Flickor i Finland kan också kallas Maja eller Maya. Det senare nämnda namnet har blivit lite trendigt tror jag med den annorlunda stavningen som ser lite exotisk ut. "I have just started my studies in law" kanske man försöker presentera sig om man är i England som utbytes studerande och skall gå en kurs i juridik. 

Så där är det. Man kan leka med ord och skrivsätt och språk nästan hur länge som helst. 
Rakastan sinua! Tänk så konstigt DET låter. Rakastan?! Vad händer på stan? I Maj? Säkert mycket mer än det som är på gång det där enda veckoslutet. Men vill du så välkommen med!


Våren verkar vara på väg. 
Eivor är ett svenskt flicknamn, rätt så ovanligt,men jag minns flickor i min ålder fick det namnet. Idag kanske de kallas gummor eller har fått barnbarn. 
De har gått och blivit gu'mor till en hel hoper ungar. Tänk så det kan bli! (Lyssna på Egberto Gismonti, du med!)



Comments