Fotobyrån i fammo Linnéas och faffa Bertels vardagsrum

EN SVARTVIT UNGE I FAMMOS VARDAGSRUM!

Jag letar minnen idag. När börjar vi minnas? Hur gammal var du? Jag var tre år, tror jag. Före det finns jag bara på några fotografier som min farbror som var fotografi intresserad framkallade i en skrubb som hörde till hans sovrum uppe på vinden. På de bilder han framkallade  och förstorade är jag en svartvit baby. Färgfotografierna, kom först på 1970 talet? Min syster är en mer färgad unge på sin treårsdag än jag, kunde man skriva, utan att mena något illa med det. Alla foton på henne verkar vara i färg. Jag får lust att ta reda på mer om det där med färgfotografier. När blev de populära? När bytte alla plötsligt till färgfilm? Vasabladet har idag färgbilder, men om man skulle ta sig för att gå till Vasabladets redaktion och be att få söka i deras bildarkiv, skulle man kunna få reda på när tidningen började utkomma med färgfotografier! Spännande, eller hur? Fotolådan med de svartvita fotografierna är inte längre kvar i den "Fotobyrån". Farfar hade fler boksåp och skrivbordslådor på sin tid och enligt den där sidan om färgfotografiets historia så fanns det färgfoto mycket tidigare än 1970-talet. Då var det alltså min farbror som använde gammalmodig teknik?

Comments