I Maj

Första Maj helgen har vi ätit god mat och det har varit omväxlande väder, solsken, regn och en liten hagelskur. Det är inte så varmt utomhus ännu: Omkring +10 grader. En natt var det ännu nattfrost med -1 grad. Så jag planterar inte utomhus några paprikor eller tomater ännu. Åtminstone två veckor till kan man ha alla plantor inomhus. Men det går bra att börja samla fröpåsar och tänka vad man vill så i trädgårdslandet. Jag har sett att gräset börjar bli grönt på en sida av huset och där växer några gula blommor som ser ut som små solar.

Jag såg i går några goda vänner och pratade en stund med en ung flicka som var ute och gick med sin hund. Hon sade att hon bor i Sverige, men är här i Finland för att hälsa på en släkting. Hon sa inte vad hon heter, men vi kan leka hon heter Maja. Ibland kallas flickor som på riktigt heter Maria för Maja eller Maj. Eller Mia. Speciellt för i världen var det vanligt att kalla kvinnor något med Maj. Precis som månaden Maj. I England säger de: My love! om de är kära i dig. Eller "luv". "Take cood care of yourself, luv" kan en kvinna säga åt en annan om de träffas på stan. "I love you" kan mamma säga till sina barn eller två som älskar varandra. På svenska är vi lite försiktiga med ordet "älskar". Vi säger istället sådant som "du är okej, jag gillar dig, jag tycker om dig"

Vi vill gärna vara lite lagom som bekant. Vi är mer försiktiga, för tänk om personen vi pratar med inte tycker om oss lika mycket!

För att se bättre använder jag glasögon. Både när jag skriver svenska och engelska.

I saw = Jag såg.

Svenska är lustigt. Ord kan betyda två olika saker: Jag såg är detsamma som jag tittade. Medan jag sågar betyder att man använder ett verktyg som kallas såg. För att kapa av en trädgren till exempel. Svenska har några fler sådana ord där man bara av sammanhanget måste förstå vad personen pratar om.

Jag såg en man som sågade av gamla trädgrenar i sin trädgård.
(I saw a man who used a saw to cut old branches fom the trees in his garden)

Comments