Duntäcken & Flower Power

Jag skulle vilja säga till de som inte fick en studentmössa i år att de inte ska vara ledsna för det. Om jag har förstått rätt så kan man läsa fler år till examen nu för tiden. På min tid gällde det att försöka få mössan på tre år och jag minns det kunde kännas spännande och svårt det där med att man tänkte sig att livet på något sätt är förstört om man inte får mössan samtidigt med de andra som började på samma årskurs.

Idag mer än tjugofem år senare vet man att det finns fler vägar i livet man kan gå. Fler chanser till att allt ändå blir bra till...ska vi säga midsommar?

Igår natt vet jag inte om det var svalt väder ute eller någon slags chockutmattning som gjorde att det kändes kallt. Plötsligt som mitt i vintern. Jag la på mig två täcken och kunde äntligen somna, men det var en underlig känsla för dagarna är här just nu så soliga och varma. Kanske var det så att när solen gick ned så fick vi in lite luft från Ishavet i norr eller något. Att det faktiskt var KALLT! Eller så är det så är stora temperaturskilnader utomhus just nu: Förmiddag några plusgrader, eftermiddag upp emot 25 grader plus i solen.

Gissa vem som gillade sin yngre syster då som köpte det rätt dyra täcket.

Vi hinner inte alltid säga det där lilla ordet tycker jag. "Tack". Ibland verkar det nästan som att när man säger det förstår den man pratar med, inte innebörden av ordet. De försöker säga något "Men det var så lite så, inte behöver du..."

Uppriktiga tack kan man väl svara med "Var så god".

Artighetsfraser mitt i allt, mitt på arbejte! Har ni hört på maken. Å just nu när vi ska ti villan!

Sov gott, i morgon är en ny dag och då kanske ni hittar den rätte och gifter er. Eller så låter ni bli och lever i en liberal svensk relation med er livskamrat eller partner.

Precis som hen och hannes och hän de vad han nu heter som var så snygg på bild i tidningen i förrgår. Tiedä häntä, men nu virar jag in mumintrollets svans i svandunen. Med andra ord: Love is all around. Let's sing a happy hippiesong. Vi har något som "sjuttiotalisterna", (de som är födda 1970-något) inte har. 

Vi har Flower Power!





Comments