Boktips! Sommarläsning efter Midsommar. #cabinlove

I hängmattan romantiska noveller och tjocka romaner eller så lite mera djuplodande om slaveriet i USA: Uncle Tom's cabin. Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe.
(Vi vill inte göra om misstagen de gjorde i USA om personer från Afrika blir nya kommuninvånare)

Naturligtvis INTE!

Jag svettades i solen igår efter högmässan dagen efter konfirmandkalaset. Vi hade det ljuvligaste sommarväder med andra ord. En LÅNG SOLIG DAG.

Men mot slutet av eftermiddagen och lilla motionsrundan med tidningen Mission, började jag allvarligt tänka mig in i läget att man skulle tvingas leva någonstans utan rent vatten i en vattenkran eller dusch. En by i Kenya eller Kongo, kanske. År 1960 om vi tidsreser lite bakåt. Hur klarade kvinnorna sig då med allt det som hör ett kvinnoliv till? Menstruation, barnafödande, gå till brunnen hämta vatten? Hela den biten. Som de tappraste karlarna försöker ibland förstå, men som aldrig riktigt ändå kan omfatta. För att den lilla skilnnaden existerar: De är gubbar. Vi är Gummor. Vi kan vara vänner och äkta par, men ändå vi kan inte bli totalt lika varandra, även om vi skulle gilla unisex-mode och alltid väljer likadana joggingdräkter och seglarjackor.

Jag sätter härmed målet för mig själv att motionera med tidningen Mission i Juli. Mest blir det väl vandra i skog och mark som vanligt, en och annan cykeltur. Men motionera, länka på i verkligheten och här i bloggen.


Comments