Two books / två böcker

Maria Wetterstrand i boken "Vad är miljö?" och förlag Scriptums bok "Den österbottniska LADAN" låg framme i biblioteket på synliga ställen, i går onsdag. Jag bläddrade i dem och blev nostalgisk av ladorna och tyckte Vad är miljö? hade bra svenska och enkel och tydlig grafisk form med stor text och bra upplägg av hela boken. Lätt att bläddra i och man får på bara någon halvtimme en uppfattning om det mesta M.W. skrivit om. Varje sida inleds med en kort förklaring och sedan en lite längre text på ca. en halv boksida där hon definierar eller berättar vad hon förstår, med olika ord relaterade till ämnesområdet "miljö". Så klart är rubrikerna i en ärtig klargrön sommarfärg också. Bra jobbat, sis! Önskar jag kunde få mig till det resultatet här också. Inte för långa texter, stora typsnitt, klar disponering. Boken är ingen fotobok, men tänker man alltså nu bara på grafisk form för skrivna ord, på svenska så är det en 10-poängare. Jag hänger inte alls upp mig på konstiga finlandismer heller, utan läser lungt vidare utan att få "nippor"...Ährm...

Comments