Hur man sitter i en skolbänk

Här är två affischer från en skola (Anders Svedbergs skolmuseum i Munsala) som nuförtiden är ett museum.

Idag var muséet öppet för besökare. Affischerna har texter som handlar om hur skolelever skall sitta när de läser skolböcker. Inte som pojken till vänster, utan rak i ryggen som flickan på den högra affischen. Jag sitter här och försöker känna efter att sitta som flickan gör när jag skriver texterna på tangentbordet.

Många skoltimmar har jag suttit i olika bänkar eller "pulpeter" för att försöka vidareutbilda mig i olika ämnen. Just nu försöker jag läsa och studera spanska och franska.

Nästa gång muséet har öppet, ta chansen och titta in på alla de föremål som bevaras i klassrummen. Muséet är vanligtvis stängt men man brukar kunna ringa ett tfn nummer för guidning.


Comments