Skolorna börjar med Ernst och Sommartorpet

Denna vecka och nästa är det många skolor som börjar igen, både grundskolorna och yrkesskolor, universitet och folkhögskolor. Det innebär förändringar. De som flyttar till en ny studieort har nya saker att vänja sig sig vid och för de som blir kvar hemma: Mamma och pappa, kan situationen kanske också i början kännas ny och främmande. Men det är bra om de studerande håller tät kontakt med föräldrarna, så vet de att deras ungdomar inte har det svårt utan kan stödja och hjälpa med till exempel telefonsamtal. Många ungdomar har så mycket att upptäcka och lära sig i på den nya studieorten, de ska orientera sig till ny lägenhet, föreläsningssalar och försöka bli bekant med andra studerande, kanske till och med behöver kunna prata på ett främmande språk, att de kanske inte orkar och hinner hinner varje kväll ringa mamma och pappa. Men jag tror varje förälder förstår vad jag menar. Om kvällarna tänker man på sina små barn som plötsligt blivit så stora. Till ungdomarna skulle jag vilja säga: Håll åtminstone kontakt med någon kompis eller väninna som föräldrarna också känner. Då kan föräldrarna försöka få reda på att "läget lungt, ok" via kompisarna. För dig som vill ännu någon vecka fundera på sommar kolla Ernst. Han är väldigt populär i Sverige och mest känd för sin TV-serie "Sommartorpet". Där berättar han hur man gör gamla hus mysiga. Augusti i Finland är inte riktigt höst ännu, så ta chansen, dröm lite fler sommardömmar innan det bär av till studielyan i stan.

På fredag har Bertel namnsdag, det var min farfar. Jag hoppas sommarvädret håller i sig ännu månaden till slut. Men jag har börjat leta i garderoberna efter mera vindtäta plagg och någon tröja. I september så studerar vi språk och rör på oss till musik. Jag har anmält mig till en Zumbakurs, där vi dansar eller gymnasiserar till s.k latinolåtar.

Comments